onsdag 6. april 2011

Marimekko

Fredag 18. mars dro 3SF fra Vågen Vgs til Stavanger Kunstforening der det var tre utstillinger. Den viktigste for oss var Marimekko som vi skulle lære om, og jeg vil derfor konsentrere meg om den.

Marimekko ble grunnlagt i 1951 og er Nordens eldste designhus. Der designer de både mønstre til stoffer, klær, vesker og interiør. Mønstrene er svært varierende, både i form og farge.

I utstillingsrommet hang det store tekstiler på veggene slik at vi kunne se noen av de mest populære stoffene som Marimekko hadde produsert gjennom tidene. Det var også en del klær som hadde blitt produsert på 1960- og 1970-tallet, og noen av plaggene var leid inn fra privatpersoner. I tillegg til en mengde kjoler var det også en skjorte som Marimekko har produsert i lange tider og som fremdeles blir produsert. Jeg tror den heter Jokapoika, og den er dekket av et stripete mønster som er svart og hvitt. Det som er spesielt med denne modellen er at stripene ikke er maskintrykte, men håndmalte (dette gjelder ikke på hver skjorte, men malen), og dette gjør stripene litt ujevne og sjarmerende.


Dette er et karakteristisk mønster som de fleste forbinder med Marimekko. Mønsteret er kjempepopulært og finnes på mange ting som for eksempel tekstiler, kjoler, servietter og utrolig nok biler!

Tankene jeg sitter igjen med fra utstillingen er at det var spennende å se forskjellige mønstre og klær som Marimekko har produsert gjennom de siste 60 årene. Selv om jeg følte at form- og fargevalgene ikke var helt min stil, må jeg inrømme at jeg likte nesten alt som var på utstillingen. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd, og jeg føler at jeg har lært å åpne øynene litt mer for nordisk design fra siste del av 1900-tallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar