lørdag 5. februar 2011

Den 3. mai 1808

Selvportett i 1815 av Francisco de Goya
Spanjolen Francisco de Goya ble født i 1746.  Han var flink til å male portretter, og jobbet derfor lenge ved hoffet i Madrid for kongene Karl IV og Ferdinand VII. Noen kaller ham "Den moderne kunstens far", og han er kjent for å ha en personlig stil. Francisco de Goya laget både historiske og samfunnsdokumentariske arbeider. Han er også berømt for karikaturer av hverdagsliv og eventyrscener. Mot slutten av levetiden sin malte han bilder som var mer gåtefulle og skremmende, og som handlet om galskap og livets skyggesider. Goya begynte med ekspresjonistisk kunst før det var vanlig, og man kan derfor gjerne si at han var litt forut for sin tid. Mot slutten av livet bodde han i Frankrike. Han døde i 1828, 82 år gammel.

Den 3. mai 1808 av Francisco de Goya
Jeg har valgt å skrive om maleriet Den 3. mai 1808, fordi det er et spennende bilde. Det er malt med olje, og har målene 266 x 345 cm. Motivet er hentet fra 1808 da Frankrike skulle erobre Spania. Vi ser en lang rekke med franske soldater som står med ryggen til. De bærer ikke noen nasjonale kjennetegn, og på denne måten kan vi egentlig ikke se hvem de er eller hvor de kommer fra, men det sies at de er franske på grunn av forsøket på erobring av Spania på denne tiden. Spanjolene, som skal bli skutt av soldatene, står rettet mot de som ser på bildet, og vi kan som utenforstående se deres frykt og smerte.

Maleriet ser mørkt ut, og det er brukt lite lys slik at den dysterheten som må ha vært i denne situasjonen kommer godt frem. Bak menneskene er det fjell og berg, og bak soldatene er det også en liten by. Det er mulig at spanjolene var fra denne byen, og at de ble slept vekk av soldatene slik at de kunne skytes uten så mye oppstyr.

Utsnitt av Den 3. mai 1808
Det finnes én mann som er tydeligere markert enn alle andre. Han har lysere klær (hvite og gule), og lyses opp av lykten noen meter foran ham. Mannen strekker armene ut slik som Kristus på korset. Hvis man ser godt etter kan man se at han også har naglemerker i håndflatene. Jeg tror at dette kanskje skal symbolisere at han og de andre som skal skytes er uskyldige og ikke burde bli straffet.

Med unntak av klærne til den sistnevnte mannen og lykten, er det bare brukt mørke og dystre farger som er med på å understreke stemningen. Himmelen er helt mørke, omgivelsene rundt menneskene har fargene grå og brun, og de fleste har ganske mørke klær.

Soldatene og spanjolene danner hver sin rekke som går diagonalt i bildet. I tillegg er fjellet/berget bak spanjolene formet slik at det danner en diagonal motsatt vei. Med diagonaler i begge retninger, skaper maleren god balanse i bildet. De er også med på å gjøre motivet mer spennende og interessant å se på, og det skapes mer liv i bildet.

Utsnitt av hånden med naglemerket
Bildet er nokså groteskt ettersom det ligger en haug med døde personer i forgrunnen. Både menneskene og bakken er dekket med blod, og dette viser at maleren ikke prøvde å forskjønne bildet, men heller male akkurat det som skjedde og det han så.

Selv synes jeg at dette er et flott maleri som viser et glimt av urettferdigheten som finnes i verden. Ved å lage slike bilder kan malere vise andre hvor dårlig noen mennesker blir behandlet, og da kan andre prøve å gripe inn og hjelpe. Jeg liker at det er lite lys og mørke farger fordi det understreker det maleren prøver å fortelle. Hvis alle menneskene hadde hatt klær med sterke farger, hadde bildet fått et helt annet uttrykk, og det hadde nok ikke blitt like alvorlig. Diagonalene er med på å gjøre bildet spennende, og jeg mener at dette i aller høyeste grad er et vellykket maleri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar